Pijn tijdens de bevalling

Elke vrouw heeft pijn tijdens de bevalling en veel vrouwen zien daar tegenop. Er zijn verschillende manieren om met die pijn om te gaan. De zwangerschapscursussen bereiden je hierop voor en wij begeleiden en coachen je, samen met je partner, om de weeŽn goed op te kunnen vangen.

Mocht je toch behoefte hebben aan pijnbestrijding in de vorm van medicatie, dan dragen wij de zorg voor jou over de gynaecoloog.
Er zal dan eerst een CTG (hartfilmpje) gemaakt worden om te kijken of de baby de medicatie aan kan. Tevens zal de arts of klinisch verloskundige eerst een inwendig onderzoek doen om de ont-sluiting te beoordelen en een schedelelektrode op het hoofdje van de baby te plaatsen, zodat de hartslag goed geregistreerd kan worden.
Als de ontsluiting al te ver is gevorderd, is het niet meer mogelijk om pijnstilling te krijgen.
Als dit nog wel kan, zijn er 3 mogelijkheden:

Pethidine
Deze vorm wordt steeds minder gebruikt. Het is een morfineachtige stof die dmv een injectie in het bovenbeen wordt toegediend. De pijn wordt niet helemaal weggenomen, maar scherpe kanten gaan ervan af. Het werkt 2-4 uur.

Voordelen van pethidine:
  • Pethidine kan in elk ziekenhuis op elk tijdstip worden gegeven.
  • Ongeveer 50% van de vrouwen is tevreden over het pijnstillende effect.
  • Je kunt slaperig worden van pethidine en goed ontspannen
  • Pethidine kan soms verlichting geven als je moet wachten op een ruggenprik.

Nadelen van pethidine:
  • Pethidine werkt niet zo snel. Pas binnen een half uur wordt de ergste pijn minder.
  • Ongeveer 25-50% van de vrouwen vindt dat de pijn vermindert.
  • Je kunt misselijk, suf en slaperig worden, waardoor je de geboorte misschien minder bewust meemaakt.
  • Je mag niet rondlopen, omdat je sneller valt als je slaperig bent.
  • Ook je kindje kan suf worden van pethidine, soms zelfs te suf om te beginnen met ademhalen, vooral als de pethidine nog vrij kort voor de geboorte is gegeven. Een injectie kan dan nodig zijn om de ademhaling goed op gang te laten komen.

Pompje met remifentanil
Het nieuwe middel remifentanil is een morfineachtige stof die wordt toegediend via een infuus, dat vastzit aan een pompje. Je kunt zelf met een drukknop de hoeveelheid remifentanil bepalen die je toegediend krijgt. Het pompje is zo afgesteld dat je jezelf nooit te veel kunt geven.

Voordelen van remifentanil:
  • Remifentanil werkt al na 1 minuut.
  • Remifentanil verdooft de pijn beter dan pethidine (maar minder goed dan een ruggenprik).
  • Als het invloed lijkt te hebben op de conditie van het kind kan de toevoer van het medicament gemakkelijk gestopt worden door het infuus dicht te zetten. Het middel is heel snel uitgewerkt en het effect kan dus snel gestopt worden.

Nadelen van remifentanil:
  • Remifentanil kan van invloed zijn op je ademhaling en op de hoeveelheid zuurstof in je bloed. Er is bij remifentanil een kleine kans op ademstilstand bij de moeder. Daarom moeten jij en je kind-je bij gebruik van dit middel continu zorgvuldig in de gaten worden gehouden.
  • Bloeddrukdaling, deze kan door vochttoediening via het infuus opgevangen worden.
  • Soms misselijkheid of jeuk

Ruggenprik (Ďepiduraalí)
Een ruggenprik is een injectie in je onderrug met een combinatie van pijnstillende medicijnen (de medicijnen verschillen per ziekenhuis). Bij deze pijnbehandeling heb je geen pijn meer in je onder-lichaam. De anesthesioloog brengt onder plaatselijke verdoving een naald aan in je rug. Daarbij moet je je rug bol maken en stil blijven liggen of zitten (ook tijdens de weeŽn). Via de naald wordt een dun, soepel slangetje in je rug gebracht. waarna de naald gaat er weer uit gaat. Door dit slan-getje krijg je tijdens de hele bevalling pijnstillende medicijnen toegediend. Binnen 15 minuten voel je geen pijn meer.

De voordelen van een ruggenprik:
  • De meeste vrouwen (95%) voelen helemaal geen pijn meer tijdens de weeŽn.
  • Voor zover bekend heeft een ruggenprik geen nadelige gevolgen voor het kind of het geven van borstvoeding.
  • Je wordt niet slaperig of suf van een ruggenprik en maakt de bevalling dus helemaal mee.

De nadelen van een ruggenprik:
  • Heel soms werkt een ruggenprik maar aan ťťn kant.
  • Bij ongeveer 5% van de vrouwen wordt de pijn niet of nauwelijks minder. Dat kan komen door de plaats waar de naald is ingebracht en de dosering van de medicijnen. De ruggenprik wordt dan soms opnieuw uitgevoerd.
  • De bevalling, vooral het persen, duurt langer. Daardoor heb je meer kans op een bevalling met zuignap of vacuŁmpomp (een Ďvaginale kunstverlossingí).
  • De weeŽn moeten vaker met medicijnen worden ondersteund. Je mag je bed niet uit, omdat je minder gevoel in je benen hebt. Dat komt langzaam weer terug nadat de toediening van medicijnen is stopgezet. Bij een lage dosering heb je meer gevoel in je benen en kun je soms staan, lopen en meepersen.
  • Er wordt een infuus ingebracht, om te voorkomen dat je een te lage bloeddruk krijgt.
  • Meestal krijg je een blaaskatheter, om dat je door de verdoving niet goed voelt dat je moet plas-sen. Na de bevalling wordt de katheter weer verwijderd, tegelijk met het slangetje in je rug.
  • Je lichaamstemperatuur kan stijgen door een ruggenprik. Het is dan lastig om te bepalen of dat door de ruggenprik komt of dat het om koorts gaat door een infectie. Soms krijg je dan voor de ze-kerheid antibiotica.
  • Er is een kans dat je kindje na onderzoek door de kinderarts wordt opgenomen op de kinderafde-ling en ook wordt behandeld met antibiotica.
  • Je kunt jeuk krijgen. Deze kan goed behandeld worden door de samenstelling van de medicijnen aan te passen.
website by sitework