Voedingsadviezen

Voor voedingsadviezen volgens de nieuwste richtlijnen kun je het beste kijken op www.voedingscentrum.nl > 'mijn kind en ik' > 'Zwanger'.

Hieronder vind je alvast de meest belangrijke adviezen:
  • Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om vers, gezond en gevarieerd te eten. De ‘schijf van vijf ’ kan je hierbij helpen. Eten voor twee is niet nodig. Lijnen tijdens de zwangerschap is ongezond en wordt daarom afgeraden.
  • Als je zwanger bent en je wilt vasten, bespreek dit dan met je verloskundige . Je kunt het vasten misschien uitstellen.
  • Als je geen vlees of vis eet, is het tijdens de zwangerschap belangrijk erop te letten dat je genoegB-vitamines en ijzer binnenkrijgt. B-vitamines zitten vooral in volkoren producten, aardappe- len, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren zijn ook belangrijke bronnen van ijzer, net als vleesvervangers.
  • Eet geen kazen die van rauwe melk (‘au lait cru’) zijn gemaakt. In rauwe melk kan de listeria- bacterie groeien. Besmetting met deze bacterie kan schadelijke gevolgen hebben voor je kindje. Gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk of kazen gemaakt van deze soorten melk kun je zonder risico gebruiken.
  • Eet geen rauw of rosé gebakken vlees (zoals filet Américain of rosbief ). Was rauwe groenten en fruit goed. In onvoldoende verhit vlees en in ongewassen groenten en fruit komen soms ziekteverwekkers voor die onder andere toxoplasmose veroorzaken.
  • Het advies is om geen lever te eten en hooguit éénmaal per dag een product waar lever in is verwerkt te eten. In lever zit veel vitamine A. Te veel vitamine A heeft schadelijke gevolgen voor het ongeboren kindje.
website by sitework
© 2018 - Vivre Verloskundigen Praktijk Enschede | disclaimer | privacy verklaring