OPTIES VOOR PIJNSTILLING

De meeste vrouwen ervaren de weeën als krachtig en vaak ook pijnlijk. Er zijn gelukkig verschillende manieren om met de weeënkracht om te gaan. De zwangerschapscursussen, hypnobirthing of zwangerschapsyoga helpen je in de voorbereiding en wij begeleiden en coachen je samen met je partner, om de weeën goed op te kunnen vangen. Massage, warmte en wisselende houdingen kunnen goed helpen bij het opvangen van de weeën.
Mocht dit niet voldoende zijn en je hebt toch behoefte aan pijnstilling in de vorm van medicatie, dan dragen wij de zorg voor jou over aan de gynaecoloog.
Er zal dan eerst een CTG (hartfilmpje) gemaakt worden om te kijken of de baby in goede conditie is. Tevens zal de arts of klinisch verloskundige eerst een inwendig onderzoek doen om de ontsluiting te beoordelen en een schedelelektrode op het hoofdje van de baby te plaatsen, zodat de hartslag goed geregistreerd kan worden.

In het Medisch Spectrum Twente zijn de twee onderstaande typen beschikbaar als pijnstilling tijdens de bevalling.

Pompje met Remifentanil
Het middel remifentanil is een morfineachtige stof die wordt toegediend via een infuus, dat vastzit aan een pompje. Je kunt zelf met een drukknop de hoeveelheid Remifentanil bepalen die je toegediend krijgt. Het pompje is zo afgesteld dat je jezelf nooit te veel kunt geven.
Voor alle voor- en nadelen van het middel kijk je op: https://deverloskundige.nl/bevalling/subtekstpagina/77/pijnbehandeling-met-medicijnen/

Ruggenprik (‘epiduraal’)
Een ruggenprik is een injectie in je onderrug met een combinatie van verschillende pijnstillende medicijnen. De anesthesioloog brengt onder plaatselijke verdoving onder in je rug een naald aan. Daarbij moet je je rug bol maken en zoveel mogelijk stil blijven liggen of zitten. Via de naald wordt een dun, soepel slangetje in je rug gebracht. De naald gaat er weer uit, het slangetje blijft zitten. Door dit slangetje krijg je tijdens de hele bevalling pijnstillende medicijnen toegediend. Binnen 15 minuten voel je dat de pijn een stuk minder wordt.

Een ruggenprik heeft op zich weinig effect op de conditie van je kindje. Als er complicaties zijn, bijvoorbeeld door koorts, zijn er wel gevolgen. Je kindje kan dan medicijnen krijgen of moet langer in het ziekenhuis blijven. Voor verdere voor- en nadelen van deze optie kijk je op:

AdminOpties voor pijnstilling